Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

Juoksuliikkeen yhteistreeneissä ei tuijoteta ”kokua, ikkää tai ulukonäkyä”

Kuulet tämän lähes päivittäin: arki on kiireistä, ei ole aikaa mihinkään kivaan, eikä varsinkaan liikkumiseen. Väsyttääkin.

Totuus on kuitenkin toinen. Jokainen liikuntaan käytetty tunti maksaa itsensä korkoineen takaisin lisääntyneenä energiana ja hyvinvointina.

– Pitää oppia ajattelemaan välillä itsekkäästikin. Liikuntaan ”sijoitettu” aika ei ole perheeltä pois. Päinvastoin, koen sen voimavaraksi koko perheen hyvinvoinnille, tuumii kokenut juoksuvalmentaja ja monitoiminainen Riitta Kallio-Kokko.

Viisikymppinen isoäiti tietää mistä puhuu, sillä Kallio-Kokko on huomattavan menestynyt niin juoksijana kuin valmentajanakin.

– Minulla itselläni on  parikymmentä SM-mitalia ja yli 35-vuotiaiden sarjassa kaksi EM-kultaa, 800 metrin ja 1500 metrin matkoilta, hän luettelee.

– Lisäksi olen toiminut naisten ja nuorten kestävyysjuoksumaajoukkueen valmentajana kotimaassa ja ulkomaan leirityksissä. Henkilökohtaisessa valmennuksessa minulla on ollut useita SM-tason kestävyysjuoksijoita. 


Selkeä askel eteenpäin

Päätyökseen sairaanhoitajana työskennelleellä teräsrouvalla on myös hierojan ja kuntosaliohjaajan pätevyydet. Hän vastaa Suomen Urheiluliiton tukeman Juoksuliikkeen maaliskuussa alkavista Oulun tapahtumista, joihin sisältyy viikoittaisia yhteisjuoksuja ja juoksukouluja.

Kallio-Kokon mukaan uusi konsepti on tervetullut lisä Oulun liikuntakartalle.

– Aiemmin valmennushommissa on menty enemmän omien työvuorojeni mukaan. Kyllähän tämä on hyvä juttu, kun toiminta on jatkossa organisoidumpaa. Sovitaan päivät ja niillä mennään, hän kuvailee.

Valmennustyöt ovat Kallio-Kokolle mieluinen harrastus. Etenkin nyt, kun oma polvivamma estää juoksemisen. 

– Avukseni olen saanut alueeltamme niin huippu-urheilijoita kuin eri alan osaajiakin; esim. personal trainereita, hierojia, fysioterapeutteja. Meillä on nyt koossa todella hyvä, osaava ja kannustava tiimi. 


"Liikunnan pitää olla hauskaa"

Aktiivisissa ja tavoitteelllisesti harjoittelevissa urheilupiireissä Kallio-Kokon jo aiemmin välittämä sana yhteisharjoituksista on kiirinyt nopeasti puskaradion aalloilla, mutta nyt tavoitteena on toinenkin kohderyhmä, aloittelijat.

Omakohtaiset kokemukset antavat selkänojaa ja ymmärrystä esimerkiksi pienten lasten vanhempia kohtaan.

– Kun ensimmäinen lapsemme syntyi, hän valvotti yötä päivää vuoden ajan. Minulle oli henkireikä päästä lenkille, kun mies tuli töistä, Kallio-Kokko painottaa.

Vaikka väsymys painaa ja kiire tuntuu krooniselta, aika itselle on Kallio-Kokon mukaan sijoitus koko perheen yhteiselle pankkitilille.

– Voisimme ajatella sunnuntailenkeille sellaistakin ryhmää, joka lähtee lastenvaunujen kanssa liikenteeseen vaikkapa kävellen. Mukaan voisivat tulla esimerkiksi sauvakävelijätkin. Toivomuksia otetaan mielellään vastaan, Kallio-Kokko vihjaa.

– Ryhmässä saa aina vertaistukea. Voidaan ”haukkua” vaikka oma lapsi, joka on valvottanut ja sillä energialla taas jaksaa, Kallio-Kokko naurahtaa.

Vaikka Kallio-Kokon valmennustausta on maan huipulta, Juoksuliikkeen matalan kynnyksen tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki.

– Minun mielestäni liikkumisen pitää olla ensisijaisesti hauskaa. Tärkeintä on, ettei tarvi hävetä kokua, ikkää tai ulukonäkyä, rautarouva veistelee leveällä ja hymyileväisellä murteellaan.

Faktalaatikko:

* Ilmainen tutustumistreeni to 3.3. klo 17.30
* Yhteistreenit keskiviikkoisin ja sunnuntaisin
* Juoksukoulu Startti 4.4.-30.5.
* Lähtöpaikkana Raatin uimahalli

Mukaan Oulun toimintaan täältä.